Tuesday, April 8, 2008

Teresa Kok and her Three Little Pigs - Part Deux




Hadiah PKR dan BA/PR utk rakyat Selangor! Kurang ajar punya pakatan BA.bi!

Babi Penerima Pertama Bantuan Kerajaan Pakatan Rakyat
Posted on Tuesday, April 08 @ http://www.mykmu.net/modules.php?name=News&file=article&sid=6429&mode=flat&order=0&thold=-1



Pengumuman oleh EXCO Selangor, Teresa Kok, mengenai peruntukan RM100 juta untuk perladangan ternak babi moden di Sepang menimbulkan beberapa pertanyaan.

Memang kita tidak menolak usaha memodenkan kedah penternakan babi bagi mengelakkan pencemaran alam sekitar. Kerajaan negeri yang sebelum ini juga telah mengadakan pelbagai kajian dan penyelidikan bagi mencari kaedah terbaik untuk memastikan penternakan babi tidak menganggu alam sekitar dan sensitiviti masyarakat.

Namun yang dipersoalkan ialah mengapa mesti kerajaan negeri mengeluarkan peruntukan sebanyak itu?

Penternakan babi merupakan kerja komersial. Hasil jualan dalam industri ini mencecah berbilion ringgit setahun. Justeru mengapa wang rakyat sebanyak RM 100 juta perlu digunakan untuk membantu penternak yang kaya raya ini?

Memang benar kerajaan perlu membantu perkembangan semua industri dalam negara bagi menggalakkan perkembangan ekonomi.

Namun kos yang begitu besar hanya untuk membina sebuah ladang babi tentulah menimbulkan pelbagai tanda tanya. Siapakah yang bakal memilikinya? Apakah sudah ada mereka yang dikenalpasti dan sanggup membayar sewa bagi mengembalikan kos pembinaan tersebut? Apakah semua penternak babi di Selangor bersetuju dengan kaedah ini? Jika tidak akan jadi gajah putihkah projek ini?

Kita juga ingin mengetahui, bagaimana dalam tempoh masa tidak sampai sebulan memegang jawatan, kerajaan Selangor boleh meluluskan pruntukan RM 100 juta untuk ladang penternakan babi ini.

Siapakah yang begitu hebat dapat membuat anggaran tersebut dalam masa yang singkat?

Di sebalik laungan Pakatan Rakyat mengenai kerajaan kebajikan belum satu pun manifesto mereka tunaikan untuk rakyat. Air percuma yang dijanjikan pun sudah berubah dari April ke Jun pula. Tunggu sahaja jika ada perubahan lagi.

Nampaknya Babi menjadi penerima pertama kebajikan dari kerajaan Pakatan Rakyat ini.

--------------------------------------------------------------------------------



Wajarkah projek babi RM100j? - Surat 1

SAYA membaca dengan penuh minat berita mengenai kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas Selangor meluluskan projek mendirikan ladang ternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang.

Lebih menarik bila salah seorang Exconya, Teresa Kok berkata, dia amat berbangga dengan keputusan kerajaan negeri yang meluluskan projek itu.

Tidak ada salahnya dengan projek itu. Tetapi kalau dilihat pada soal ‘kepentingan’ dan ‘keperluan’ rasanya banyak lagi perkara penting lain yang perlu didahulu atau diutamakan sebagaimana yang dijanjikan dalam pilihan raya umum lalu.

Mana perginya manifesto yang berdegar-degar dicanang sewaktu kempen dan sejurus menang pilihan raya?

Dalam manifesto itu DAP menggariskan pelbagai janji tidak termasuk janji PKR dan Pas lagi. Jika disatukan semua janji kerajaan campuran ini, rasanya berganda lagi kemajuan dan kemakmuran negeri Selangor.

Malangnya satu janji pun belum ditunaikan, projek penternakan babi pula jadi keutamaan!

Pertanyaan saya, mendesak sangatkah keperluan ladang ternakan babi moden itu sehinggakan ia mendahului pelbagai janji pilihan raya sebagaimana terkandung dalam manifesto.

Sebagai sebuah ‘kerajaan rakyat’ yang mendakwa mendapat sokongan penuh rakyat dan akan bekerja untuk rakyat, DAP, PKR dan Pas tidak boleh mengetepikan sensitiviti orang Melayu dan Islam dalam perkara ini.

Justeru kerajaan campuran ini perlu mendapatkan pandangan seluruh rakyat Selangor sebelum memulakan projek penternakan babi moden ini tidak kira di mana ia mahu ditempatkan.

Saya juga tertarik dengan kenyataan Teresa bahawa setiap perkara berkaitan dengan ternakan babi atau daging babi seharusnya tidak dijadikan isu sensitif kerana babi juga makhluk ciptaan Tuhan.

Saya ingin memperbetulkan ‘sensitiviti’ Teresa. Sebagai seorang Melayu dan Islam, babi memang sangat ‘sensitif’.

Orang Melayu/Islam tidak perlu melihat gambar Teresa Kok bersama lima ekor babi panggang sebagaimana disiarkan dalam laman blognya (sebelum ditarik balik) untuk merasa loya, mendengarnya pun sudah cukup untuk membuatkan ‘kembang tekak’.

Selain haram disentuh dan dimakan, babi juga bukan binatang ternakan orang Melayu.

Orang Melayu Tumpat mungkin bela lembu atau kerbau tapi mereka tidak bela ‘kerbau pendek’.

Barangkali babi-babi yang didakwa Teresa berkeliaran di sebuah perkampungan orang Melayu di Tumpat, Kelantan itu sebenarnya bukan kampung orang Melayu tetapi Kampung Bunuhan, sebuah perkampungan orang Siam terkenal di Kelantan.

ANAK SELANGOR
Sungai Buloh.

--------------------------------------------------------------------------------

Wajarkah projek babi RM100j? - Surat 2

TERESA Kok, Exco negeri Selangor dengan bangganya memaklumkan bahawa dalam mesyuarat Exco Rabu lalu (2 April), kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor (DAP, PKR dan Pas) telah meluluskan projek penternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang.

Katanya, biarlah projek ini menjadi contoh kepada negeri-negeri lain. Ini bermakna akan ada projek yang sama di lain-lain negeri secara besar-besaran juga. Ada kemungkinan perancangan ini menuju ke arah menjadikan Malaysia pengeluar dan pengeksport babi terbesar di dunia.

Inilah ‘hadiah’ pertama untuk pengundi-pengundi PR Selangor. Apa reaksi Pas? Saya percaya jika kelulusan ini dibuat oleh kerajaan BN, sudah tentu Pas tidak akan bertangguh untuk menghentam habis-habisan dan membuat road tour ke seluruh Malaysia mencanangkan hal ini dalam setiap ceramah kepada rakyat.

Ini sudah tentu akan menjadi senjata ampuh kepada Pas untuk memenangi hati orang Melayu dan orang Islam. Sebagai sebahagian dari anggota pemerintah negeri Selangor, apakah Pas sudah hilang prinsip bila berhadapan dengan DAP yang mempunyai suara terbanyak di Dewan Undangan Negeri. Masihkah releven pakatan yang dipersetujui oleh Pas yang terang-terangan telah melanggar prinsip negara Islam yang diperjuangkan serta dilaung-laungkan Pas selama ini.

Ini baru satu kes di mana DAP sudah mula menunjukkan taringnya kepada orang Melayu dan Islam. Mereka sudah mula menggunakan kuasa yang selama ini sangat mereka mimpikan bagi memenuhi kehendak pengundi-pengundi Cina.

Di Pulau Pinang, babi boleh diternak di kawasan perumahan seperti di Seberang Perai Selatan. Pencemaran bau dan lalat yang banyak telah lama mengganggu keselesaan penduduk sekitarnya bukanlah satu-satunya tempat di mana babi diternak secara berleluasa di Pulau Pinang.

Kini rakyat negeri Selangor kena bersedia untuk menghadapi masalah yang sama dan mungkin lebih teruk lagi termasuk penggunaan baja dari najis babi di kebun-kebun sayur di Selangor sebagai sebahagian pengeluar sayur terbesar di Malaysia. Jadi PKR dan Pas tidak payah bercerita fasal menunaikan janji mereka untuk menutup kilang arak dan pusat-pusat hiburan dan perjudian di Selangor kerana ini mustahil dilaksanakan.

Tahniah kepada MB Selangor. Tahniah juga kepada pengundi-pengundi Melayu dan Islam yang telah memberi mandat kepada PR untuk memerintah negeri Selangor, Perak dan Pulau Pinang.

GUNDAH-GULANA
Nibong Tebal, Pulau Pinang.

Utusan Malaysia/ 08/04/08

Rakyat Selangor bantah -Isu projek ternakan babi RM100 juta
Oleh AZIAN AZIZ

SHAH ALAM 7 April – Pengumuman kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas Selangor meluluskan projek mendirikan ladang penternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang dianggap mengejutkan dan ditentang orang ramai.

Hampir kesemua mereka yang ditemui tanpa mengira keturunan tidak bersetuju ladang penternakan itu dibina di negeri Selangor yang telah mendapat status negeri maju ini.

Syahril Shawaluddin, 26, seorang kerani yang bertugas di sini berkata, pembinaan ladang penternakan ini walaupun dibina dengan teknologi moden sekali pun pasti akan mengundang masalah.

Beliau berkata, ia juga melibatkan sensitiviti masyarakat setempat di Sepang yang pastinya akan menghadapi kemungkinan dan risiko wabak penyakit seperti yang pernah berlaku di Negeri Sembilan dan Melaka.

‘‘Ia agak mengejutkan. Saya tidak setuju dengan apa yang kerajaan Selangor nak lakukan ini dan saya minta jangan mencemarkan negeri Selangor,” katanya.

Ahli perniagaan, Azwandi Amiruddin, 29, pula ingin tahu apa niat sebenar kerajaan negeri mahu membina ladang penternakan babi ini sama ada kerana kepentingan politik atau kepentingan rakyat.

Selain itu, beliau juga ingin tahu adakah kerajaan negeri melihat kebaikan atau keburukan projek ini dan sudahkah perbincangan mengenai isu sensitiviti rakyat serta pencemaran yang bakal berlaku telah diambil kira.

‘‘Sebagai kerajaan baru pastinya mereka mahu menunjukkan contoh yang baik tetapi adakah langkah-langkah yang sepatutnya telah diambil kira sebelum mereka meluluskan projek ini?

‘‘Saya harap kerajaan negeri dapat memberikan penjelasan yang adil kepada rakyat,” katanya yang menetap di sini.

Normadi Awaluddin, 40, pula meminta kerajaan negeri dan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim agar tidak hanya menjaga kepentingan politik dan peribadi tanpa mengambil kira sensitiviti masyarakat dan membelakangkan rakyat.

Katanya yang merupakan seorang pengusaha gerai makanan, banyak lagi projek-projek lain yang boleh dibuat untuk kebaikan rakyat selain ladang penternakan babi jika benar kerajaan negeri benar-benar mahu mengambil hati rakyat Selangor.

‘‘Sudah tentu saya yang menetap di Selangor ini tidak bersetuju jika negeri yang maju ini kelak dicemari pencemaran dan kekotoran.

‘‘Saya berharap kerajaan negeri agar pertimbangkan suara rakyat seperti yang dilaung-laungkan sebelum ini.

‘‘Takkan Malaysia yang merupakan negara Islam mahu dikenali sebagai pengeksport babi moden pula,” tambahnya.

Bagi pembantu tadbir kewangan, S. Vijayalakhsmi, 27, beliau memang tidak bersetuju kerajaan negeri Selangor menternak babi secara besar-besaran di Sepang ataupun mana-mana tempat lain.

Katanya, sudahlah binatang itu tidak bersih, penternakannya juga pasti akan menyebabkan berlaku rasa tidak senang kepada penduduk di kawasan berdekatan.

‘‘Di Selangor memang sudah ada penternak babi, takkan tak cukup lagi. Tolong jangan cemari negeri maju ini kerana yang susah dan tak sihat nanti tentunya rakyat,” katanya.

Kata-kata Vijayalakhsmi disokong oleh jurujual sebuah farmasi, Lim Poh Lian, 40, yang berpendapat tidak perlu ada ladang ternakan babi yang besar kerana yang ada sudah mencukupi.

‘‘Saya memang makan daging babi juga tapi tidak payah hendak bina ladang besar kerana pasti sukar untuk kawal bila dah berlaku pencemaran nanti.

‘‘Saya juga kasihan dengan penduduk setempat di mana projek itu dijalankan pasti kebersihan tempat mereka akan terancam dan risiko penyakit juga senang dapat,” katanya.

No comments: