Sunday, April 13, 2008

Sindiran Raja-Raja Kepada Abdullah

Sehingga Raja2 Melayu juga terpaksa masuk campur untuk tutup segala kelemahan Abdullah menjadi penyebab rakyat dan orang2 Melayu menolak UMNO dan BN untuk menolak Abdullah dan menidakkan campurtangan menantu dan keluarga beliau dan Tingkat 4 yg banyak mengharu-birukan negara dan menghakiskan kuasa politik orang2 Melayu di Tanah Melayu sendiri. Tidak pernah sebelum ini raja-raja Melayu terpaksa mencemar duli membuat persidangan untuk mencari cara-cara untuk menyelamatkan agama, bangsa dan tanahair sebegini sekali.

Heran sungguh, Abdullah Hj Ahmad masih buat pekak badak.

Bila akar umbi bersuara di PRU 12, beliau kata beliau masih mendapat sokongan pemimpin UMNO dan Majlis Tertinggi serta parti komponen. Bila pemimpin2 tertinggi UMNO dan parti2 komponen sudah bersuara meminta peralihan kuasa beliau kata akar umbi masih menyokongnya. Malah alim ulama', Raja2 Melayu, Sultan dan Agong juga sekarang terpaksa turun padang memikirkan nasib Melayu dan rakyat kerana kelemahan terserlah bernama Abdullah, tetapi beliau masih boleh kata beliau masih akan bertanding jawatan Presiden UMNO di PAU 2008 bulan Disember ini.

Masih tidak cukupkah kerosakan yg dilakukan beliau? Kenapa terlalu taksub dan gila kuasa? Sekarang semua sudah tertanya-tanya sebab musabab sebenar Abdullah Hj Ahmad Badawi tidak mahu melepaskan kuasa. Adakah ianya ada kena mengena dengan seorang rakyat warga asing rakan kongsi Kamaluddin rakyat asing pertama dalam sejarah yang diISAkan untuk menyelamatkan Kamaluddin Abdullah dalam isu nuklear centrifuge? Isu Oil for Food Program untuk menyelamatkan Abdullah? Adakah apa-apa lubang yang Abdullah Hj Ahmad perlu tutup? Kenapa dan mengapa tidak mahu melepaskan kuasa? Lagi lama Abdullah tidak mahu melepaskan jawatan, lagi dalam dan besar lubang yang rakyat akan korek untuk mengetahui mengapa beliau amat liat untuk melepaskan kuasa.

Segala lapisan rakyat, Raja-raja dan Sultan-sultan serta alim ulamak pun semua tertanya-tanya.

Melayu Harus Bersatu
From Utusan Online
Ketuanan Melayu tercabar - Kaum lain lebih dominan dari segi politik, ekonomi – Tengku Faris

Oleh HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 12 April – Usaha penyatuan Melayu perlu diberi keutamaan yang tinggi pada masa ini berikutan kedudukan orang Melayu dan Islam yang kian tercabar, titah Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra.

Baginda bertitah, beberapa perkembangan yang berlaku selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu jelas memberi petunjuk bahawa kedaulatan dan ketuanan Melayu tercabar, mungkin terhakis atau lenyap suatu hari nanti.

“Lebih-lebih lagi keputusan pilihan raya lalu menunjukkan masyarakat Melayu berpecah belah dan sedang berhadapan dengan kaum lain yang lebih dominan dari segi politik dan ekonomi,’’ titah baginda.


Baginda bertitah demikian ketika merasmikan Perhimpunan Perpaduan Melayu sempena Maulidur Rasul 1429 Hijrah di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Kira-kira 3,000 peserta menghadiri majlis tersebut yang dianjurkan oleh gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu yang dikenali sebagai Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM).

Antara NGO terlibat ialah Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Persatuan Kebajikan Islam dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Baginda menambah, orang Melayu kini juga semakin keliru tentang kedudukan benteng kekuatan mereka dalam usaha mempertahankan hak dan ketuanan Melayu.

Justeru baginda bertitah, perkara utama yang harus diketahui dan difahami ialah peruntukan Perlembagaan yang menegaskan bahawa orang Melayu adalah penduduk asal yang dijamin hak istimewa sebagai rakyat Malaysia.

“Peruntukan berkaitan hak dan ketuanan Melayu mesti dipertahankan iaitu agama Islam sebagai agama rasmi negara, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan Raja-Raja Melayu sebagai Raja Berperlembagaan di negeri-negeri yang menjadi sebahagian daripada Malaysia.

“Perkara-perkara ini bukan sahaja perlu dipertahankan tetapi juga dijadikan tiang seri atau tonggak kepada kelangsungan ketuanan Melayu,” titah baginda.

Pada masa sama, baginda turut mengingatkan orang Melayu pada masa depan supaya bijak berpolitik agar tidak berlaku keadaan ‘menang sorak kampung tergadai’.

Baginda bertitah, kini ada orang Melayu telah bertindak ‘marahkan nyamuk kelambu dibakar’ yang akhirnya, menggadaikan masa depan bangsa hanya kerana marahkan pemimpin.

“Paling menyedihkan, ada pula yang taksub hendakkan kuasa sehingga bertindak membujur lalu, melintang patah asalkan dapat kuasa,” titah baginda.

Menurut baginda, lebih memburukkan perpecahan Melayu itu apabila ada pula sebilangan pemimpin Melayu sendiri yang sanggup mengenepikan kepentingan bangsa.
“Ini berbeza dengan pemimpin kaum lain yang sanggup bersatu biarpun berbeza fahaman demi mempertahankan hak mereka.

“Selagi sikap seumpama ini tidak dikikis, maka selagi itulah usaha untuk menyatukan bangsa Melayu hanya akan menjadi satu impian sahaja,” titah baginda.

Justeru, baginda menyeru orang-orang Melayu supaya jangan hanya bercakap sebaliknya mesti bertindak dan menunjukkan hasil tindakan yang benar-benar mencapai matlamat yang disasarkan.

“Sekiranya ini dapat dicapai, beta amat berbangga dan sesungguhnya kedaulatan dan ketuanan Melayu akan terus kukuh dan terbilang dengan institusi raja-raja Melayu memayunginya.

“Sesungguhnya beta mempunyai impian dan harapan untuk melihat suatu keadaan di mana perbalahan dan perbezaan pendapat di antara semua pemimpin Melayu Islam itu dirungkai menerusi satu muzakarah yang diadakan secara tertutup, berhemah dan bijaksana,” kata baginda.

Tengku Muhammad Faris Petra bertitah, baginda berharap segala perbezaan pendapat diketepikan dengan perpaduan ummah harus diutamakan demi agama, bangsa dan negara.

No comments: