Saturday, April 19, 2008

KETUANAN MELAYU: DAP UJI DGN PROJEK BABI



Contributed by HangLekir on Friday, April 18 @ www.beritakmu.net

PROJEK ternakan babi yg diumumkan Menteri Besar Selangor baru-baru ini bukannya soal pembangunan ekonomi atau projek pertama kjn: BA di negeri tersebut. Ianya lebih kpd menguji politik ketuanan Melayu di Malaysia. Kalau ianya berjaya maka pepatah “Lulus jarum, lulus kelindan” akan terjelma.
Rancangan ini sebenarnya adalah inisiatif DAP yg begitu cekap dan pantas mengambil kesempatan. Dgn desakan dan pujukan mereka ia terpancut keluar dari mulut seorang Menteri Besar keturunan Melayu beragama Islam, yg sudah tentulah tidak memakan daging babi dan tetap mengekalkan akidah bahawa babi itu haram dan tergolong dalam najis mughallazah.



Kerana begitu terikat dengan kerjasama yg diberikan DAP dalam pakatan Barisan Alternatif tajaan Anwar Ibrahim yg ternyata membawa kejayaan besar dlm PRU 12 lalu, maka mahu tak mahu MB dari PKR itu dalam keadaan terpaksa dan buat bodah aje meluahkannya sebagai suatu projek Kerajaan Baru Selangor.

Dari sudut politik berbilang kaum di Malaysia, kesepakatan kaum sangat penting dalam mencapai maksud perkongsian kuasa antara kaum untuk mentadbir negara. Atas hakikat itulah PKR dan PAS terperangkap dengan kelicikan politik DAP yg berkiblatkan Singapura. Mentor Lim Kit Siang ialah Lee Kuan Yew yg mendidiknya sekian lama.

Ada kemungkinan, apa yg DAP sarankan di Selangor itu ada kaitan dengan kemarahan terpendam DAP yg tidak dapat menjadi Menteri Besar di Perak kerana adanya Undang-Undang Tubuh Negeri yg mensyaratkan Menteri Besar mestilah seorang yang berbangsa Melayu dan beragama Islam. Keadaan yg sama juga tersyarat di Selangor.

Dengan menguji keterbukaan kaum Melayu dalam hal pemerintahan gara-gara berkongsi kuasa, maka projek menternak babi secara besar-besaran cuba diwujudkan di Selangor. Dengannya mereka dapat menguji bagaimana pemimpin Melayu menangani tekanan dari dari kaumnya yg sangat sensitif dengan babi.

Kesimpulannya, orang Melayu di Malaysia kini tersepit dengan permasalah politik yg mencengkam perasaan.

Orang UMNO sedang bergelut drngan isu kedegilan PM Pak Lah yg tak mahu undur, sedangkan sebilangan besar ahli dan pemimpin akar umbi mahu beliau undur segera. Pak Lah terus mahu mengekalkan kuasa dan kepimpinannya. Masyarakat Melayu UMNO dan yg bukan ahli tetapi menyokong parti keramat itu berselisih pendapat sesama sendiri. Mereka akan jadi sebok meninggalkan kerja lain kerana berpolimik sesama sendiri.

Orang Melayu dalam PKR dan PAS dalam senyap menahan sebab di dada dgn isu babi yg di eksploitasi oleh DAP itu. Bagaikan dilauh mati emak, ditelah mati bapa. Mereka tak berani melenting kerana mereka baru berjaya hasil kompromi dan kerjasama dalam pakatan BA. Bagaikan pengantin baru, sudah tentu mereka tak berani menzahirkan kemarahan dan kebencian terhadap isteri yg baru dinikahi itu.

Pi mai, Pi mai.... yg menerima padah teruk hasil PRU 12, 8 Ogos lalu ialah umat Melayu Islam. Masing-masing sedang berkecamuk dengan masalah dalaman masing-masing. Bezanya, orang UMNO melalak-melolong ke sana ke mari, sementara Melayu PAS dan PKR mengurut dada menahan marah.

Bagi DAP, apa yg mereka cetuskan itu menjadi serampang dua mata. Pertama menguji toleransi kaum Melayu dengan isu yg paling sensitif dalam budaya dan agama mereka. Kedua jika berjaya dan orang PAS terus berdiam diri, malah menyokong apa yg dirancang di negeri yang paling maju di Malaysia itu, maka DAP dapat membuktikan kpd ahli-ahli dan penyokongnya bahawa PAS tidaklah menakutkan mereka dari sudut keekstriman parti itu. Ertinya, mereka telah berjaya menundukkan Melayu PAS yg sangat diragui perjuangan mereka, terutamanya dari segi slogan parti itu yg mahu menjadikan negara ini Negara Islam.

Alkisahnya, yg benar-benar tertekan dan terhimpit dgn dilema politik sekarang ini ialah umat Melayu-Islam.

Kalau ini dianggap suatu kejayaan kepada golongan yg selama ini mahu mengkucar-kacirkan politik Melayu di Malaysia, apakah kini boleh dianggap bahawa mereka telah mencapai kejayaan setelah begitu lama berjuang ke arah itu? Kalau benar, siapa mereka? Kalau tepat, siapa pula punca kepada segala kekalutan yg timbul selepas PRU 12 itu?

Bagi menjawabnya, saya pinjam kata-kata Juara Raja Lawak Astro – Nabil; “Lu fikirlah sendiri”.

PROJEK ternakan babi yg diumumkan Menteri Besar Selangor baru-baru ini bukannya soal pembangunan ekonomi atau projek pertama kjn: BA di negeri tersebut. Ianya lebih kpd menguji politik ketuanan Melayu di Malaysia. Kalau ianya berjaya maka pepatah “Lulus jarum, lulus kelindan” akan terjelma.

1 comment:

cakapsiang said...
This comment has been removed by the author.