Friday, March 14, 2008

1969 All Over Again

Panggilan dari konti berita pada pukul 7 mlm ini mengatakan suratkhabar esok akan membawa berita "Ali Rustam minta Pak Lah pecat Mukhriz berkaitan surat beliau meminta Abdullah meletakkan jawatan".

Seperti yg dikatakan sebelum ini, ahli2 MT UMNO memang mangkuk hayun dari dulu, kini dan selamanya. Peristiwa yang sama telah berlaku pada tahun 1969, bila Dr Mahathir menulis surat kepada Tunku Abdul Rahman mendesak beliau meletakkan jawatan, di atas kelemahan Tunku menangani isu2 perkauman sehingga membawa peristiwa berdarah 13 Mei.

Dr. Mahathir telah dipecat oleh Tuanku dan ahli2 MT UMNO memihak kpd Presiden, iaitu Tunku, hanya kerana mengatakan kebenaran dan berani kerana benar semata2 utk menjaga kepentingan orang2 Melayu yg teramat diperkotak-katikkan oleh kaum2/parti2 bukan Melayu pada masa itu.

Nampaknya sejarah akan berulang kembali. Di waktu itu kita ada Tun Razak dan Datuk Harun Idris, yg boleh diharapkan utk membela Dr. Mahathir dan memertabatkan beliau kembali ke dalam UMNO. Kepada siapakah sekarang yg boleh kita harapkan utk membela Mukhriz dan suara ahli2 UMNO akar umbi? Adakah panglima2 yg ada "telur" berani ke depan bersama2 beliau yg telah berani meletakkan lehernya utk disembelih bagi menyuarakan kehendak rakyat, pengundi2 Melayu dan ahli2 UMNO?

Sekurang2nya pada 1969, ahli2 Majlis Tertinggi TERPAKSA memecat Dr Mahathir setelah diberi kata dua oleh Tunku utk memilih antara dia dan Mahathir. Di waktu ini ahli2 MT bukan saja tidak malu dan tidak sedar akan kehendak rakyat, malah masih terus2an menjadi mangkuk hayun meminta yg berkata benar pula dipecat tanpa ulitmatum lagi dari Pak Lah supaya memilih antara beliau dan Mukhriz. Tapi inilah cara UMNO era Pak Lah, setiap mereka yg paling kuat mengampunya, mereka itulah yg akan paling dijaga. Ini budaya yg dibawa Pak Lah dan Khairy. Sesiapa yg paling kuat mengampu, mereka itulah yg mendapat ganjaran paling istimewa. Maka kita tunggu apa Ali Rustam akan dapat.

Nampaknya pemimpin2 UMNO hanya menjaga kepentingan sendiri dan tidak mempedulikan kepentingan agama, bangsa dan tanahair.

Makanya rakyat dan ahli2 UMNO harus bersatu di belakang Mukhriz memberi beliau ketahanan dan perisai. Inilah juga masanya setiap kita harus BERANI BERSUARA mendesak PM Abdullah meletakkan jawatan.

Yang pastinya, sejarah telah melakarkan Tunku akhirnya mengundur diri. Kita tunggu dan lihat drama Pak Lah dan HP6 Production seterusnya minggu ini.

No comments: